Repertuar

drukuj

AB 24 kwietnia 2020r., piątek, godz. 19:00

2020-04-24 19:00

Kup bilet on-line

Miejsce: Sala koncertowa FP

Organizator: Filharmonia Podkarpacka

Udział: Płatny

Koszt udziału: 30zł normalny/ 20zł ulgowy

KONCERT ODWOŁANY!

 

AB 24 IV 2020 r. , piątek, godz. 19:00

ORKIESTRA  SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

MAREK PIJAROWSKI – dyrygent

BARTOSZ STANISZEWSKI – dyrygent - rezydent 

ELŻBIETA KARAŚ - KRASZTEL -  fortepian
 

W programie: 

E. Grieg – Koncert fortepianowy a – moll op. 16

L. van Beethoven – IV Symfonia B- dur op. 60

 

    Koncert fortepianowy a – moll op.16 (1868 r.) będący dziełem 25 – letniego kompozytora, już od pierwszego wykonania cieszy się wielkim powodzeniem. To utwór typowo romantyczny, a z drugiej strony oryginalny pod względem melodyczno – rytmicznym, bo pojawiają się w nim elementy przejęte z norweskiej muzyki  ludowej. W przeciwieństwie do Koncertu fortepianowego Griega, IV Symfonia B- dur (1806) Beethovena nie od razu zdobyła serca słuchaczy. Dzisiaj dzieło to zajmuje należyte miejsce w  światowej literaturze muzycznej. IV Symfonia jest pamiątką szczęśliwych chwil w życiu Beethovena, który w tamtym czasie zaręczył się z ukochaną Teresą Brunswick. Robert Schumann określił utwór jako „smukłą dziewczynę grecką pomiędzy olbrzymami północnego kraju”. Przerywając pracę nad dramatyczną V Symfonią Beethoven przeniósł na karty partytury  głębię swoich uczuć - muzykęurzekającą wdziękiem i radością.

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytut Muzyki i Tańca "Dyrygent - rezydent"

Marek Pijarowski

fot. Antoni Hoffmann

    Dyrygent- Szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały. Swoje umiejętnościdoskonalił na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Weimarze pod kierunkiem, nieżyjącego już, znakomitego dyrygenta łotewskiego, Arvida Jansonsa. Od 1974 roku był związany z Filharmonią Wrocławską — początkowo jako asystent dyrygenta, opóźniej jako II dyrygent. W grudniu 1974 roku zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach oraz specjalną nagrodę Orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten przyniósł młodemu dyrygentowi liczne zaproszenia, wśród których szczególne znaczenie miały propozycje występów w Filharmonii Narodowej i z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. W 1977 roku uzyskał stypendium rządu austriackiego, co umożliwiło mu wyjazd do Wiednia, gdzie przez 9 miesięcy rozwijał swój dyrygencki talent w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Karla Österreichera. W tym też czasie zetknął się bezpośrednio ze sztuką takich mistrzów batuty, jak: Bernstein, Solti czy Abbado.
W roku 1980 Marek Pijarowski został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i jednocześnie przejął  obowiązki dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu — obie funkcje pełnił do 2001 roku. W latach 2002- 2005 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Łódzkiej oraz I dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Marek Pijarowski był również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Od sezonu 2007/2008 jest dyrygentem- szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Nieprzerwanie od 40 lat artysta w ramach działalności dyrygenckiej współpracuje ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował za granicą, prowadząc polskie orkiestry, m.in.: Orkiestrę Filharmonii Narodowej (w Niemczech), Wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia (w Hiszpanii i we Francji), Orkiestrę Sinfonia Varsovia (w Hiszpanii), Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej (we Francji). Dyrygował w większości krajów europejskich, a także na Kubie, w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Chinach i Meksyku. Współpracuje ściśle z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz Texas Music Festival w Houston (USA). W 1997 roku otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Zajmuje się również pracą dydaktyczną, prowadząc klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


Bartosz Staniszewski

 

Bartosz Staniszewski ur. 1995 - dyrygent
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, z klasy prof. Rafała Jacka Delekty. Brał udział w licznych kursach dyrygenckich prowadzonych przez wybitnych dyrygentów jak np. Jacek Kaspszyk, czy  Vladimir Kiradjiev. Uczestnik Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich, podczas których pracował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod okiem prof. Rafała Jacka Delekty. Jako dyrygent zadebiutował w kwietniu 2014 roku we Francji. W czerwcu 2014 roku poprowadził w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie autorskiej symfonii. Współzałożyciel i dyrygent Krakowskiej Orkiestry „Ardente”, z którą stale koncertuje w Polsce i za granicą. W  marcu 2017 współpracował z Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W tym samym miesiącu zainaugurował 8. edycję cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”, prowadząc Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach. W maju i grudniu 2017 poprowadził przedstawieniami opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki. We wrześniu 2017 wyruszył na tournée z Krakowską Orkiestrą „Ardente” po północnej Francji (m. in. Beauvais, Amiens, Paryż). W marcu 2018 roku poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Krakowskiej Akademii Muzycznej.
W lipcu 2018 roku poprowadził Orkiestrę „Corda Cracovia” inaugurując 11. edycję cyklu "Wawel o Zmierzchu”. W kwietniu 2019 roku nawiązał współpracę z Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie.

 
Elżbieta Karaś - Krasztel

Elżbieta Karaś-Krasztel, absolwentka lubelskiego liceum muzycznego w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza, studia pianistyczne ukończyła w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Reginy Smendzianki.  Po uzyskaniu dyplomu kształciła się dalej u Wiktora Mierżanowa (profesora Konserwatorium Moskiewskiego) oraz Istvána Lantosa (profesora Akademii Muzycznej w Budapeszcie). Była wielokrotną stypendystką Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie.  Zdobyła I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku.  Ma na swoim koncie dyplomy i wyróżnienia uzyskane m.in. na konkursach w Atenach, Moskwie i Warszawie.  Koncertowała w wielu krajach Europy oraz w Kanadzie i Australii.  Współpracowała  jako solistka z Polską Orkiestrą Kameralną i orkiestrą Sinfonia Varsovia.  Dokonała licznych nagrań dla PR i TV, nagrała również płyty z muzyką W.A. Mozarta, F. Chopina oraz nieznanych kompozytorów polskich dla firm APERTO oraz DUX. Artystka jest znakomitą interpretatorką utworów Mozarta.  Odniosła wielki sukces wykonując na estradzie  Filharmonii Berlińskiej Koncert fortepianowy Es‑dur, KV 482, tego kompozytora pod batutą Jerzego Maksymiuka.  Po wykonaniu przez nią utworów Mozarta z orkiestrą Sinfonia Varsovia napisano w Niemczech:  "Wielkości Jego muzyki lepiej wyrazić się nie da...." Wiele uwagi poświęca artystka muzyce polskiej. Oprócz bogatego repertuaru chopinowskiego gra utwory I.J. Paderewskiego, J. Zarębskiego oraz A. Malawskiego. Elżbieta Karaś-Krasztel współpracuje z kwartetem "Prima Vista" wykonując muzykę kameralną, w tym  koncerty J.S. Bacha, W.A. Mozarta i F. Chopina. Artystka prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Sztuki w Szczecinie. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną była wielokrotnie nagradzana w tym Nagrodą Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz medalem Gloria Artis.


Kalendarium

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

2011. Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego

Powered by: CMS Edito

Realizacja: Ideo,