Repertuar

drukuj

AB 30 X 2019 ŚRODA GODZ. 19:00

2019-10-30 19:00

Kup bilet on-line

Miejsce: Sala koncertowa FP

Organizator: Filharmonia Podkarpacka

Udział: Płatny

Koszt udziału: 30zł normalny/ 20zł ulgowy

AB 30 X 2019 ŚRODA GODZ. 19:00
 

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

JIRI PETRDLIK – dyrygent
BARTOSZ STANISZEWSKI - dyrygent - rezydent

IWONA HOSSA – sopran

BARBORA DE NUNES - CAMBRAIA – mezzosopran

PRASKI CHÓR MIESZANY

CHÓR WYDZIAŁU MUZYKI UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO

BOŻENA STASIOWSKA – CHROBAK – przygotowanie chóru
 

W programie:
G. Mahler - II Symfonia  c- moll „Zmartwychwstanie”

 

    Wykonanie II Symfonii (1894) Mahlera, to zawsze wielkie wydarzenie artystyczne zarówno dla słuchaczy, jak i wykonawców. Monumentalne dzieło o  pięcioczęściowej konstrukcji  napisane na wielką orkiestrę symfoniczną chór i dwoje solistów jest świadectwem krzyżujących się na przełomie wieków starych i nowych prądów artystycznych. Stąd  tyle w tej muzyce różnorakich stylów i pomysłów twórczych.  „Żałobny” początek Symfonii kontrastuje z taneczną drugą częścią Andante. III i IV część są rozbudowanymi pieśniami z cyklu Czarodziejski róg chłopca (Des Knaben Wunderhorn). Finał będący kulminacją Symfonii oparł kompozytor na uzupełnionym przez siebie tekście chorału Friedricha Klopstocka „Auferstehung” („Zmartwychwstanie”).  Ogromne wrażenie wywołuje Wizja Sądu Ostatecznego spotęgowana przez niepowtarzalną aurę dźwiękową bogatą w potężne, dramatyczne kulminacje.

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytut Muzyki i Tańca "Dyrygent - rezydent"

Koncert pod honorowym patronatem Ivan Jestřába, Ambasadora Republiki Czeskiej w Polsce


 

Jiri Petrdlik

    Jiří Petrdlík (1977) jest uważany za jednego z najzdolniejszych europejskich dyrygentów swojego pokolenia. Studiował grę na fortepianie, puzonie i dyrygenturę (1995 – 2000 w Konserwatorium w Pradze, 2000 - 2005 w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze) u prof. Miroslava Košlera, prof. Miriam Němcovej, prof. Jiří Bělohlavka, prof. Radomila Eliški, prof. Františka Vajnara, prof. Tomaša Koutníka i innych. Ukończył studia w klasie mistrzowskiej głównego dyrygenta orkiestry Filharmonii w Nowym Jorku prof. Kurta Masura i głównego dyrygenta Filharmonii BBC prof. Jiří Bělohlavka. W latach 2002 - 2009 był stałym dyrygentemTeatru Narodowego w Brnie i dyrektorem muzycznym Teatru Miejskiego w Brnie. Od 2004 r. jest zatrudniony jako stały dyrygent w Teatrze im. J. K. Tylta w Pilźnie. Petrdlík regularnie współpracuje gościnnie z prestiżowymi międzynarodowymi scenami operowymi (np. w Mesynie, Tuluzie, Warszawie, Północnym Teksasie, Pradze, Szegedzie, Kairze, Aleksandrii itp.).

W dziedzinie muzyki symfonicznej Jiří Petrdlík dyryguje czołowymi orkiestrami czeskimi i zagranicznymi (Praska Orkiestra Symfoniczna, Czeskie Radio SO, Czeskie Narodowe SO, Filharmonia Janaček w Ostrawie, Morawska Filharmonia w Ołomuńcu, PółnocnoczeskaFilharmonia w Teplicach, Wrocławska Filharmonia, Orkiestra Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Orkiestra MTM w Warszawie, KSO w Toronto, Iwasaki Philharmonic ao) i regularnie pojawia się jako gość na różnych festiwali muzycznych w Europie, Japonii, Chinach, Kanadzie i USA. Od sezonu 2010/11 z powodzeniem rozwija bogatą współpracę artystyczną z Kairską Orkiestrą Symfoniczną, gdzie został mianowany Dyrektorem Artystycznym Generalnym i Głównym Dyrygentem w latach 2011 - 2015. W sezonie 2014/15 Petrdlík został zaproszony do Alte Oper w Frankfurcie, a w sezonie 2015/16 był gościnnym dyrygentem w Wiener Musikverein. Od tego czasu rozwijał bogatą współpracę artystyczną jako stały dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Od roku 2015 Petrdlík regularnie organizuje prestiżowe noworoczne trasy koncertowe w Chinach z wybitnymi europejskimi orkiestrami. Petrdlík prowadził także szeroką działalność jako chórmistrz (od 2009 r. Dyrektor Artystyczny praskiego chóru mieszanego), muzykolog (Uniwersytet Karola w Pradze) - zdobył stopień doktora), wydawca i pedagog (kierownik wydziału dyrygentury Konserwatorium im. Jaroslava Ježka w Pradze). Z powodzeniem wziął udział w kilku konkursach (np. w konkursach: Prague Cantat, American Opera Competition, D. Flick Conductor Competition London). Jest przewodniczącym Jury Konkursu „Praga Kantat” i Towarzystwa Fibicha, a od 2017 r. został dyrektorem unikalnego w skali światowej festiwalu melodramatu koncertowego „Melodramfest" i głównym dyrygentem międzynarodowej orkiestry Carpathia. Szeroki repertuar Petrdlíka zawiera kompozycje reprezentujące różne gatunki muzyczne, style i okresy. W dziedzinie dyskografii Petrdlík często zwraca uwagę na rzadko pojawiające się tytuły (np. „Ezio” Glucka – światowa premiera praskiej wersji opery Beethovena –  Habsbuskich kantat, Foerster – Glagolitic Mass, Fibich – Missa brevis, Prokofieva – Eugeniusz Oniegin, Arend – Astral Travels i in.)

 

Bartosz Staniszewski

Bartosz Staniszewski (ur. 1995) - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, z klasy prof. Rafała Jacka Delekty. Brał udział w licznych kursach dyrygenckich prowadzonych przez wybitnych dyrygentów jak np. Jacek Kaspszyk, czy  Vladimir Kiradjiev. Uczestnik Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich, podczas których pracował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod okiem prof. Rafała Jacka Delekty. Jako dyrygent zadebiutował w kwietniu 2014 roku we Francji. W czerwcu 2014 roku poprowadził w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie autorskiej symfonii. Współzałożyciel i dyrygent Krakowskiej Orkiestry „Ardente”, z którą stale koncertuje w Polsce i za granicą. W  marcu 2017 współpracował z Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W tym samym miesiącu zainaugurował 8. edycję cyklu „Jeszcze Polska Muzyka”, prowadząc Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach. W maju i grudniu 2017 poprowadził przedstawieniami opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki. We wrześniu 2017 wyruszył na tournée z Krakowską Orkiestrą „Ardente” po północnej Francji (m. in. Beauvais, Amiens, Paryż). W marcu 2018 roku poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Krakowskiej Akademii Muzycznej.
W lipcu 2018 roku poprowadził Orkiestrę „Corda Cracovia” inaugurując 11. edycję cyklu "Wawel o Zmierzchu”. W kwietniu 2019 roku nawiązał współpracę z Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie.

Iwona Hossa

Iwona Hossa jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowywała publiczność i zdobywała uznanie krytyki. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej (1998). Artystka zadebiutowała partią Violetty w „Traviacie” G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Iwona Hossa jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w „Uprowadzeniu z Seraju” W. A. Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki (TW – ON). W 1995 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans,
Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalu Sacrum Profanum, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech. W repertuarze Artystki znajduje się kilkadziesiąt partii operowych (m.in. W. A. Mozarta: Konstancja w „Uprowadzeniu z Seraju”, Donna Anna w „Don Giovannim”, Fiordiligi w „Cosi fan tutte”, St. Moniuszki: Hanna w „Strasznym dworze”, Zuzia w „Verbum nobile”, G. Rossiniego: Rozyna w „Cyruliku sewilskim”, G. Verdiego: Violetta w „Traviacie”, Gilda „Rigoletto”, Giulietta w „Un Giorno di regno”, G. Donizettiego: Norina w „Don Pasquale” i partia tytułowa w „Łucji z Lammermoor”, G. Puccini: Liu w „Turandot”), a także operetkowych oraz oratoryjno-kantatowych, a obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Haendel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in.: Wojciecha Kilara, Jerzego
Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, m.in. Stabat Mater i Litania do Marii Panny K. Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”. W ubiegłym roku dokonała kolejnych nagrań CD z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (Siedem Bram Jerozolimy i Lieder der Vergaenglichkeit) oraz DVD z Passio et Mors Domini Nostri secundum Lucam K. Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. W 2013 r. nagrała m.in. VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego Lieder der Vergänglichkeit. Pięciopłytowe wydawnictwo Krzysztof Penderecki: The Complete Symphonies pod dyrekcją kompozytora otrzymało w 2014 roku prestiżową International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej. W 2011 r. otrzymała tytuł doktora sztuki (UMFC w Warszawie), a w 2014 tytuł doktora habilitowanego (UMFC w Warszawie). Jako adiunkt prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2015 r. została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę.

 

Barbora De Nunes - Cambraia

Barbora de Nunes-Cambraia, nominowana do prestiżowej czeskiej nagrody Thalia Awards 2016, zdobyła muzyczne wykształcenie w konserwatoriach w Pradze i Pilznie. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą (m.in. z José Curą i Dagmar Peckovą odpowiednio w 2016 i 2012 r.). Uzupełniła swoje artystyczne wykształcenie studiami językowymi na Uniwersytecie Karola w Pradze. Obecnie regularnie śpiewa w Czechach, oprócz tego odbywa tournée po Brazylii, Japonii, Tajlandii, Izraelu, Maroku, Francji, Austrii i Niemczech, pracując z wiodącymi zagranicznymi i czeskimi dyrygentami oraz orkiestrami. Artystka ma na swoim koncie kilka płyt CD: „Amor eterno”, 2009 r., zawierającą XIX i XX wieczne arie operowe; „Umění milovati” („Sztuka kochania”), 2009 r., z muzyką współczesnego czeskiego kompozytora Zdenka Zahradníka; „Písně Almy Mahlerové” (Utwory Almy Mahler), 2011 r., nagranie na żywo z koncertu w Miejskim Domu Reprezentacyjnym w Pradze, ze Zdenkiem Macalem prowadzącym Praską Orkiestrę Symfoniczną; „Hołd dla duszy żydowskiej”, 2015 r., z Symfonią na kontralt i orkiestrę „Menschheit” Ervína Schulhoffa oraz „Kindertotenlieder” Gustava Mahlera (granych odpowiednio przez Orkiestrę Filharmonii Morawskiej w Ołomuńcu i Orkiestrę Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach pod batutą Alfonso Scarano); „Cesta k slunci” (Podróż w stronę słońca), 2016 r., album współczesnego czeskiego kompozytora Jana Vičara, wykonującego partię solową w fantazji symfonicznej „Žítkovska bohyně” ( Bogini Žítkov); „Guitarra Cantante”, 2017 r., czeskie i hiszpańskie utwory z akompaniamentem duetu gitarowego Siempre Nuevo oraz ostatnio cykl utworów „Magiczne koło zodiaku” australijskiej kompozytorki Margaret Brandman. Oprócz „Carmen”, w galerii kreacji operowych Artystki znaleźć można rolę Rozyny („Cyrulik sewilski”), Neris („Medea”), królowej Gertrudy („Hamlet”), Idamantes („Idomeneusz”), Feneny („Nabucco”), Kasi („Diabeł i Kasia”), Olgi („Eugeniusz Onegin”), Cherubina („Wesele Figara”), Czarownicy („Rusałka”), Catherine („Pasja grecka”), Pani Quickly („Falstaff”), Maddaleny („Rigoletto”), Trzeciej Damy („Czarodziejski flet”), Maliny („Żołnierz i Tancerka”), Dinah („Trzy życzenia albo życiowe przypadki”), Mary („Noc wypełniona światłem”), Ernestiny („L´occasione fa il ladro”), Księcia Orłowskiego („Zemsta nietoperza”), Wandy („Polska Krew”), Boulotte („Sinobrody”) i inne. W 2017 r. Barbora de Nunes-Cambraia znalazła się na liście nominowanych do nagrody Thalia Award 2016 w kategorii Opera za rolę tytułową w „Carmen” Bizeta w Teatrze Śląskim w Opawie. Regularnie pojawia się na estradach koncertowych z duetem gitarowym Siempre Nuevo (Matěj Freml i Patrick Vacik). Od września 2015 r. Artystka łączy karierę solową z działalnością pedagogiczną w Konserwatorium w Teplicach i Konserwatorium w Akce (Izrael).

Praski Chór Mieszany

    Wokalistów Praskiego Chóru Mieszanego, jak i innych muzyków towarzyszących chórowi łączy nie tylko radość śpiewania, ale także odkrywania różnych stylów muzycznych. Praski Chór Mieszany pod batutą doświadczonych dyrygentów zalicza się do elity chórów niezawodowych w Czechach. Opinię tę potwierdzają sukcesy zespołu na arenie międzynarodowej zarówno w kontekście zdobytych w konkursach laurów, jak i licznych zagranicznych tournée po: Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii czy Izraelu. Zespół specjalizuje się we współczesnej muzyce XX i XXI wieku. W kręgu zainteresowań chóru znajdują się utwory wybitnych czeskich kompozytorów, np. Antonína Dvořaka, ale także mniej znane dzieła, zaskakujące publiczność na całym świecie. Repertuar Praskiego Chóru Mieszanego jest dość szeroki. Obejmuje on także muzykę sakralną, oraz czeskie, morawskie i słowackie pieśni ludowe. W 2010 r. chór zmierzył się z najbardziej znanymi partiami oper, operetek i musicali („Aida”, „Nabucco”, „Orfeusz w piekle”, „Rusałka”, „Nędznicy”, itd.) Praski Chór Mieszany śpiewał na wielu prestiżowych scenach zarówno w Czechach, jak i za granicą, m.in. w Rudolfinum, Miejskim Domu Reprezentacyjnym w Pradze, Operze Narodowej w Pradze czy Sali Hiszpańskiej w Zamku Praskim. Zespół współpracuje z wieloma wybitnymi solistami i orkiestrami (orkiestrą Symfoniczną Praskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii w Tokio, Północnoczeską Orkiestrą w Teplicach). Chór spotyka się systematycznie w salach prób Opery Narodowej w Pradze, gdzie doskonali swój warsztat wokalny i pracuje nad szerokim repertuarem. Zespół jest wciąż otwarty na nowych pasjonatów muzyki, którzy chcieliby zasilić szeregi chóru.

 

CHÓR WYDZIAŁU UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO

    Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego tworzą studenci kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. W ciągu kilkudziesięciu lat działalności zespół wziął udział w wielu koncertach i uroczystościach, realizując bardzo szeroki repertuar z zakresu literatury chóralnej a cappella. Chór na stałe współpracuje również z Filharmonią Podkarpacką, biorąc udział w koncertach oratoryjnych. Do najważniejszych zrealizowanych dzieł zaliczyć należy m.in.: Requiem W. A. Mozarta, Requiem A. Schnittke, Stabat Mater G. Rossiniego, Pasję wg św. Jana J. S. Bacha, Via crucis F. Liszta, Righoletto G. Verdiego i wiele innych. W 1988 r., na gruncie Chóru Wydziału Muzyki (ówczesny Instytut Muzyki) powstał Chór Kameralny, który został założony przez prof. Martę Wierzbieniec. Przez wiele lat swojej pracy Chór Kameralny wielokrotnie brał udział w konkursach, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Były to m. in.: Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat” (1991 i 1998), gdzie zespół otrzymał wyróżnienie w kategorii chórów akademickich, Festiwal Chóralny w Myślenicach „Hej kolęda” (1995 r.), podczas którego Chór Kameralny został laureatem I nagrody, a prof. M. Wierzbieniec otrzymała nagrodę dla najlepszego dyrygenta. Uczestnicząc w konkursach chóralnych o randze międzynarodowej w Szwecji (Oskarshamn), na Słowacji (Bańska Bystrzyca), Chór Kameralny zajął drugą lokatę, a w Czechach (Praga), gdzie wystąpił pod dyrekcją dr Bożeny Stasiowskiej -Chrobak. Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego realizuje wiele przedsięwzięć artystycznych, m.in. współpracuje z Filharmonią Podkarpacką, przygotowując zespół do realizacji wielkich form wokalno-instrumentalnych, a także z Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej z Bydgoszczy. Chór wielokrotnie brał udział w Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, wykonując partie chóralne w dziełach operowych. W 2014 r. wykonanie „Nieszporów Ludźmierskich” Jana Kantego Pawluśkiewicza z udziałem Chóru Wydziału Muzyki zostało zarejestrowane i wydane na płycie CD. W 2016 r. uczestniczył w nagraniu Missa solemis h-moll austriackiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda, za którą Filharmonia Podkarpacka otrzymała nagrodę Złotego Orfeusza w kategorii Muzyki Sakralnej. Kierownikiem Chóru Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego jest dr hab. Bożena Stasiowska-Chrobak.


Kalendarium

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

2011. Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego

Powered by: CMS Edito

Realizacja: Ideo,