Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej

drukuj

I Dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej

MASSIMILIANO CALDI - I Dyrygent  Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej

    Massimiliano Caldi (Mediolan 1967), absolwent konserwatorium w klasie fortepianu, kompozycji i dyrygentury orkiestrowej. Posiada duże międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie muzyki symfonicznej, operowej, operetkowej i baletowej. Zajmuje się także muzyką współczesną i odrodzeniem opery XIX wieku. Wyróżnia się wysokim profesjonalnym przygotowaniem oraz jasnym i liniowym stylem dyrygentury.

    Jego działalność w sezonie 2020/2021 obejmuje debiut w Il Don Bucefalo w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, nagrany koncert w Teatro alla Scala z I Virtuosi del Teatro alla Scala, polska premiera koncertu wiolonczelowego Castelnuovo-Tedesco z Silvią Chiesą oraz inauguracja 60. Międzynarodowego Festiwalu w Łańcucie. Ponadto latem 2021 roku we Włoszech dyrygował Orkiestrą Roma 3 podczas trasy koncertowej, a także wystąpił na wieczorze zamykającym pierwszą edycję Międzynarodowego Festiwalu Accordi Musicali. W Polsce występował na Festiwalu Mozartowskim oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie na Konkursie Muzyki Polskiej.

    Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga(1999), Caldi jest pierwszym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego. Był on Przewodniczącym Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Massarosa - IX i X edycja (2018 i 2019), nauczycielem Florence Conducting Masterclass (2015-2017), pierwszym dyrygentem i konsultantem artystycznym Filharmonii Koszalińskiej im. S. Monuszki 2014-2017), dyrektorem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej (Katowice, 2006-2010) oraz pierwszym dyrygentem Orkiestry Kameralnej „Milano Classica” (1998-2009).

    W ciągu ostatnich dziesięciu lat odbył tournée w Izraelu, Omanie, USA, Chile, Brazylii, Niemczech, Austrii, Rosji i Turcji. Jeśli chodzi o operę, w 2018 roku dyrygował on podczas prologu z Mefstofele Boito (Gdańsk, czerwiec 2018), Cavalleria Rusticana Mascagniego (Rzeszów czerwiec 2018) oraz Bastiano e Bastiana Mozarta (Oliwa sierpień 2018). W niedawnej przeszłości dyrygował podczas opery Orfeusz i Eurydyka Glucka, Cyganeria Pucciniego w Operze Bolońskiej (Włochy), Nabucco Verdiego i Il Barbiere di Siviglia Rossiniego w Operze Poznańskiej (Polska), podczas trzech edycji „Festival della Valle d'Itria” Martiny Franca (Włochy) z odkrytymi na nowo włoskimi arcydziełami XIX wieku, takimi jak „Don Bucefalo” i „Król Lear” Cagnoniego oraz niezwykła francuska wersja „Salome” (1907) R. Sraussa.

W przeszłości brał udział w „Festival Terre Verdiane” w Busseto (Włochy) z „Rigoletto” i „La Traviata” oraz dyrygował podczas opery „Il Trovatore” Verdiego w Szeged Opera House (Węgry) pod koniec lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Dyrygował on podczas opery „Cavalleria Rusticana” Mascagniego w Cicuito Lirico Lombardo (Włochy) w Operze w Pawii, Cremonie, Brescii i Como. W tym samym cyklu dyrygował podczas opery „I due timidi” i „La Notte di un neurastenico” Nino Roty w Vittorio Veneto i Como Opera House (Włochy).

W Polsce, na Krakowskim Festiwalu Muzyki Polskiej w 2011 roku, dyrygował podczas XIX-wiecznej "Grand Opera" Poniatowskiego "Pierre De Medicis", w pierwszym światowym wykonaniu, po ponownym odkryciu dzieła.

W dziedzinie muzyki symfonicznej powrócił do Petersburga z Orkiestrą Filharmonii w marcu 2020 roku i do Orchestra I Pomeriggi Musicali w lipcu 2019 roku. Dyrygował m.in. Berliner Konzerthaus Kammerorchester, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestra Sinfonica „Giuseppe Verdi”, Orchestra dell'Arena di Verona, Orchestra del Teatro Regio di Torino, Orchestra del Teatro Massimo di Palermo.

    W Polsce był zapraszany przez międzynarodowe festiwale i regularnie pojawia się na podium dyrygenckim w najważniejszych orkiestrach filharmonicznych i symfonicznych
m.in. Filharmonii Warszawskiej, Warszawskiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i Orkiestrze „Sinfonia Iuventus” w sali Filharmonii Narodowej w Warszawie i Studiu im. W. Lutosławskiego S-1, Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej im. Szymanowskiego, Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej w Krakowie w Filharmoniach Łódzkiej, Bydgoskiej, Toruńskiej, Olsztyńskiej i wielu innych.

    Caldi nagrywał dla Acte Prealable,CD Raul Koczalski - Koncerty fortepianowe (styczeń 2018) oraz dla Sony Classical, CD Mario Castelnuovo-Tedesco, Gian Francesco Malipiero, Riccardo Malipiero Koncerty wiolonczelowe (kwiecień 2018).

Massimiliano Caldi jest jedynym Włochem, który zdobył nagrodę Gazzetta Italia Prize - edycja 2018 stanowiącą wyróżnienie za promocję muzyki włoskiej w Polsce i polskiej we Włoszech. W 2020 roku Maestro Caldi obronił swoją pracę doktorską pt. „Cavalleria Rusticana Pietro Mascagni: wierność tekstowi czy tradycji wykonawczej?” Na Uniwersytecie Muzycznym „F. Chopina” w Warszawie, nad którym pracował przez ostatnie 3 lata, konsultował on m.in. niektóre rękopisy z Konserwatorium „S. Cecilia” w Rzymie oraz z Biblioteki Muzycznej Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii.

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ to jeden z najlepszych zespołów symfonicznych w Polsce. Rozpoczęła działalność w 1955 roku. Rzeszowscy Filharmonicy koncertowali nie tylko w całej Polsce, ale także w takich krajach jak: Austria, Belgia, Chiny, Czechy, Gruzja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina, Węgry, Włochy. O randze zespołu świadczą koncerty w najbardziej prestiżowych salach koncertowych; w latach 2013-2020 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej aż siedmiokrotnie wystąpiła w wiedeńskim Musikverein, pod batutą: A. Barnasa, M. Caldiego, M. Ota, J. Petrdlika, T. Wojciechowskiego, gdzie była oklaskiwana przez publiczność i doceniona przez krytyków muzycznych. Zespół współpracuje z wybitnymi dyrygentami, solistami i chórami z kraju i zagranicy. Co roku bierze udział w organizowanym przez Filharmonię Podkarpacką Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, który cieszy się zasłużoną renomą w całej Europie. W dorobku Orkiestry znajduje się szereg nagrań fonograficznych, m.in. płyty CD z utworami: Józefa Wieniawskiego, Raula Koczalskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, a także Missa Solemnis Ignazego Rittera von Seyfrieda - nagrodzona „Złotym Orfeuszem” (Paryż, 2016). Orkiestra ma również na swoim koncie wiele prawykonań, w tym: utwory Joanny Bruzdowicz, „Rapsodia 1939-1945” Leo Spellmana, Kantata „Tajemnice Fatimskie” Henrique SilveIry, „Symfonia Światła” Stanisława Fiałkowskiego. Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej prowadzi także regularną działalność koncertową na terenie województwa podkarpackiego w ramach projektu „Przestrzeń otwarta dla muzyki”, a także uczestniczy w realizacji spektakli organizowanych w ramach programu pod nazwą „BOOM” (BALET, OPERA, OPERETKA, MUSICAL) w Filharmonii! Wykonuje również koncerty dedykowane dzieciom i młodzieży. Repertuar Orkiestry zawiera dzieła symfoniczne należące do światowej literatury muzycznej oraz liczne utwory polskich kompozytorów, w tym twórców współczesnych. Nową inicjatywą kulturalną (wrzesień 2019r. i 2021r.) jest Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej imienia Stanisława Moniuszki. Konkurs, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Filharmonia Podkarpacka, ma na celu popularyzowanie muzyki polskiej XIX i XX stulecia. W etapie finałowym uczestnikom konkursu towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej.  Od 2008 roku dyrektorem Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie jest prof. Marta Wierzbieniec, a funkcję pierwszego dyrygenta od 2017 roku pełni maestro Massimiliano Caldi.

Kalendarium

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

2011. Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego

Powered by: CMS Edito

Realizacja: Ideo,